خانه / کسب درآمد / چطور در شلوغی تهران دوباره آرامش ذهن مان را تجربه کنیم؟

چطور در شلوغی تهران دوباره آرامش ذهن مان را تجربه کنیم؟

اگر در شلوغی تهران زندگی می‌کنید یا حتی به آنجا سری زده باشید در خیابان می‌بینید که همه با سرعت در حال رفت و آمد هستند. مردم شهرهای بزرگ سخت درگیر زندگی پر مشغله خودشان شده‌اند و انگار که هیچ زمانی برای استراحت و زندگی کردن ندارند.

زندگی ما در چنین جایی شبیه به یک جنگ بزرگ شده است. جنگ برای خوردن، خوابیدن، درآمد بیشتر و همه این‌ها فشار بی نهایتی را به ذهنمان وارد می‌کند. این کار به شدت روی سلامت ذهنی و رفتاری ما اثر گذار است. مغز ما زیر این همه اطلاعات، حوادث و مسائل مختلف له می‌شود و ما هیچ فرصتی برای بهبود و ترمیم به آن نمی‌دهیم.

زندگی در چنین شهرهایی ما را در زندانی از خاک، آهن فرومی‌برد و ما اثیر در بین ساختمان‌ها و خیابان‌های شلوغ می‌شویم و از طبیعت فاصله می‌گیریم. این در حالی است که تحقیقات نشان داده است، کسانی که به صورت مستمر به جنگل و میان درختان می‌روند میزان کرتیزول آن‌ها (هرمون استرس) به شدت کاهش می‌یابد و سیستم ایمنی بدنشان تقویت شده و از مرگ زودرس نیز در آن‌ها جلوگیری می‌شود.

حالا اگر به آمار مرگ و میر در کلان‌شهرهایی مثل تهران نگاه کنید می‌بینید که رقم قابل توجهی از آن به سکته‌های قلبی و مغز افراد بین ۴۰ تا ۵۰ سال مربوط است که ناشی از فشار کاری فراوان است.

 

اما راهکار چیست؟ خوشبختانه حتی اگر شما در شهرها زندگی کنید اما بازهم راه‌های وجود دارد که بتوان این استرس و فشار کاری را کمتر کرد. ما در ادامه چند روش را به شما معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تعادل و آرامش را به زندگی خود برگردانید و کمی به ذهنتان آرامش دهید تا از زیر چنین فشاری بیرون بی آید.

 

۱ » توانایی‌های جدید به دست بیاورید

آیا شما می‌توانید یک آتش درست کنید؟ قطعاً نه! اما یک کارمند فوق العاده در شرکت هستید. بیشتر ما نمی‌دانیم که چه کارهای مهمی در طبیعت وجود دارد که می‌توان برای زنده ماندن از آنها استفاده کرد. چون زندگی ما محدود به شهرها شده است.

یادگرفتن چیزهای جدید که درباره طبیعت باشد نه تنها مفید است بلکه برایتان سرگرم کننده خواهد بود و کمک می‌کند ساعت‌ها از فکر کار و زندگی معمولی که دارید خارج شوید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که یاد بگیرید چطور کمپ بزنید و چند روز در دل یک جنگل زندگی کنید.

وقتی این کار را انجام دهید یک احساس بزرگ و عظیم از مفید بودن و حس انجام دادن یک کار جدید با انبوهی از آدرنالین به سراغ شما می‌آید. فراموش نکنید کمپ شما باید بدون حضور تلفن، لب تاب و چک کردن دائمی شبکه‌های اجتماعی باشد. نگران نباشد من قول می‌دهم که بدون موبایل هم یک انسان می‌تواند زنده بماند.

 

۲ » اصلاح انرژی‌ها

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که مملو از انرژی است. هرکسی هر کاری که انجام بدهد یک انرژی از نوع مثبت یا منفی را به جهان اضافه می‌کند که در نهایت به خودش باز می‌گردد. در طول روزهای پرمشغله زندگی در یک کلان‌شهر که سراسر دوندگی و اعصاب خوردی است.

مسلماً هرچقدر هم که به خودتان مسلط باشید بازهم انرژی‌های منفی فراوانی از اطرافیان و کسانی که با آن‌ها کار می‌کنید دریافت خواهید کرد. برای اینکه انرژی‌های منفی را در پایان یک روز کاری سخت دفع کنید و پاک پاک به رخت خواب بروید پیشنهاد می‌کنم از ورزش‌هایی مانند یوگا یا چیگونگ استفاده کنید.

در چیگونگ حرت فوق العاده ای به نام درخت وجود دارد که قدرت پاها، تنفس و انرژی مثبت شمارا به حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. این حرکت طوری طراحی شده تا ما بتوانیم از زمین که منبع عظیم انرژی است توسط پاهایمان انرژی پاک را دریافت کنیم و آن را به کل بدنمان منتقل کنیم. پس شمارا راهنمایی می‌کنم که چطور این کار را انجام دهید:

  • پای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید و نوک زبانتان را به سقف دهانتان بزنید
  • به آرامی از طریق بینی نفس بکشید
  • چشمانتان را ببندید و در بازدم تصور کنید که ریشه‌های شما در حال گسترش در زمین است
  • در دم نور سفیدی را تصور کنید که از زمین وارد پاهایی شما می‌شود و از طریق آن به کل بدنتان گسترش می‌یابد.
  • چندین بار این کار را تکرار کنید و سعی کنید هر بار تنفس شما عمیق‌تر شود.

این کار نیاز به تمرین مستمر دارد و کم کم شما خواهید توانست ارتباط خود را با انرژی زمین برقرار کنید

این مقاله را هم در مورد قدرت‌های بی‌نظیر یوگا در مورد آرامش‌بخشی بخوانید

۳ » پیاده روی بی سروصدا در جنگل

یکی از مزایای تهران نزدیکی آن به شمال کشور است و در تعطیلات آخر هفته می‌توانید به این منطقه سفر کنید. اما این بار بجای یک برنامه شلوغ و پر از کارهای مختلف که شما را خسته‌تر خواهد کرد.

به فکر این باشید که انرژی منفی یک هفته کاری سخت را از خود دور کنید. پس بهترین کار این است که یک جنگل بکر پیدا کنید. اگر چند نفر هستید هر کدام در یک جهت مختلف شروع به پیاده روی در سکوت کنید. سعی کنید فکر خود را به صدای طبیعی جنگل معطوف کنید.

هدفتان نباید رفتن به محلی خاص باشد، در ضمن خیلی آرام و آهسته قدم بردارید. به هیچ مسئله کاری فکر نکنید. اگر فکرتان مشغول شد سعی کنید که به بهترین اتفاقاتی که در طول هفته برایتان پیش آماده فکر کنید و لبخند به لب داشته باشید.

درختان و گیاهان منبع فوق‌العاده‌ای از انرژی جهان هستند. سعی کنید آرام آرام با آن‌ها صحبت کنید. اولین درختی را که نظرتان جلب کرد پیشش بروید. او را نوازش کنید و برایش صحبت کنید. خجالت نکشید.

۱۰۰% مطمئن باشید که گیاهان صدا و احساس شما را درک می‌کنند و سعی خواهند کرد با دادن انرژی مثبت به شما، کمکتان کنند. پس نقش لمس کردن آن‌ها بسیار جدی است. این ممکن است برایتان کمی عجیب باشد اما بعد مدتی امتحان کردن به نتیجه‌های فوق‌العاده‌ای دست پیدا می‌کنید.

حتی می‌توانید در خانه خود نیز این کار را کنید. هر هفته یک بار گلدان‌های خود را دورتان جمع کنید، وسط آنها بنشینید و برایشان صحبت کنید. به آنها دست بکشید. تعریف کنید و حتی درد و دل کنید. خواهید دید که گیاهان به طرز شگفت انگیزی حال شمارا خوب خواهند کرد.

 

۴ » بدون موبایل، بدون تلویزیون

معمولاً وقتی ما از یک روز شلوغ کاری به خانه برمی‌گردیم تازه در خانه شروع به جنگیدن در شبکه‌های اجتماعی می‌کنیم. حجم زیاد اطلاعات و داستان‌های که در تلگرام، فیس بوک، اینترنت و تلویزیون است ذهن خسته ما را خسته‌تر و فرسوده‌تر نیز می‌کند.

همانطور که در این مقاله در مورد تاثیر فوق‌العاده خطرناک شبکه‌های اجتماعی توضیح دادیم بعد از آمدن به خانه نیاز دارید تا یک ریکاوری کامل شوید و بتوانید برای روز بعد آماده باشید. پس بهترین کار برای کسب آرامش ذهنی این است که موبایل را کاملاً کنار بگذارید، سعی کنید تا حد امکان تلویزیون هم تماشا نکنید.

اگر تنها هستید بهتر است هر شب یک کتاب بخوانید. (بهترین کتاب‌هایی که می‌توانید بخوانید را در این مقاله معرفی کردیم) اگر هم خانواده دارید با آن‌ها درباره مسائل مختلف صحبت کنید. زمانتان را نیز طوری تنظیم کنید که بتوانید خیلی زود بخوابید چون بهترین ریکاوری روزانه انسان خواب خوب و کامل است.

متأسفانه بیشتر افراد امروزه با موبایل‌های خودشان به رختخواب می‌روند و تا نیمه‌های شب مشغول گشتن در اینستاگرام هستند. این کار به شدت ذهن شما را خسته می‌کند.


در همین زمینه بخوانید:


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

چگونه یک شنونده ماهر شویم؟ – قسمت ۲

شنیدن و شنیده شدن، یک نیاز اساسی برای هر انسانی است. اگر خوب نگاه کنیم، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *