خانه / کسب درآمد / سخنرانی حرفه ای به روش جری وایسمن – همه را محو خود کنید

سخنرانی حرفه ای به روش جری وایسمن – همه را محو خود کنید

مهارت سخنرانی حرفه ای و حرف زدن در میان جمع، برای برخی از ما یک آرزو و برای بسیاری از ما یک دغدغه است. همه سخنرانی ها باید یک ساختار مشخص داشته باشند. سخن بدون ساختار، مانند یک توده نخ است.

اگر سخنران نتواند افکار خود را منظم کند، نمی توان انتظار داشت که مخاطب بتواند حرف های او را تعقیب کند.توصیه‌های ساده اما قابل اجرای جری وایسمن کمک کننده شما خواهد بود تا یک سخنرانی خوب داشته باشید.

 

راز یک سخنرانی خوب،شروعی خوب و پایانی خوب است؛
تا آنجا که می‌توانی این دو را به هم نزدیک نگه دار.

جرج برنز
کمدین آمریکایی

شما دسترسی کامل به این محتوا را ندارید چون هنوز عضو ویژه سوخت جت نشدید !

تصمیم گرفتم عضو ویژه شوم

عضویت ویژه برای کاربران حرفه‌ای است :

اعضای ویژه سوخت جت با تهیه حق اشتراک ماهیانهسالیانه در کنار محتوایی که کاربران عادی رایگان دریافت میکنند، محتوایی بیشتر و اختصاصی تر دریافت میکنند مثلِ :

  • خلاصه کتاب های پرفروش روز دنیا – لینک
    کتاب های پرفروش آمازون و نیویورک تایمز به زبان فارسی خلاصه شده و انیمیشین
  • سوخت جت هفتگی
     هر هفته تقریبا یک ویدیو یا فایل اختصاصی و سوپرایز برای دانلود – لینک
  • مقالات اختصاصی
    هر هفته سه مقاله ویژه در کنار ۱۳۰۰ مقاله آرشیو ـ لینک
  • فایل های ضمیمه دوره های صوتی
    تمرین، کتاب و … هر جلسه از سری دوره های آموزشی #صفرتاصدویک – لینک
  • آرشیو پادکست های اختصاصی
    بیش از ۲۰ فایل صوتی اختصاصی – لینک
  • تخفیفات ویژه فروشگاه
    برای خرید محصولات فروشگاه سوخت جت با قیمت استثنایی – لینک

عضویت ویژه پروژه سوخت جت









مدت اشتراک عضویت ویژه تان را انتخاب کنید :

  • یـک سالـه
  • ۴۳۰,۰۰۰ تومان
  • ۳۶۰ روز
  • ۳۵% تخفیف
  • شش ماهه
  • ۲۱۹,۰۰۰ تومان
  • ۱۸۰ روز
  • ۳۵% تخفیف
  • سه ماهه
  • ۱۱۹,۰۰۰ تومان
  • ۹۰ روز
  • ۲۰% تخفیف
  • یک ماهه
  • ۴۹,۰۰۰ تومان
  • ۳۳ روز
  • ۳ روز هدیه



۱ » چارچوبی را ترسیم کنید

هدف خود و اقدامی که می‌خواهید انجام دهید را با ساختار مخاطبان خود مشخص کنید.مخاطبان را در نقطه«A» و هدفتان را در نقطه‌ی«B» تجسم کنید.ارتباط شما باید بر مبنای حرکت از نقطه‌یA به نقطه‌ی B باشد.

 

۲ » هم‌اندیشی؛ تمامی احتمالات را در نظر بگیرید

تمامی اطلاعات سخنرانی خود را یادداشت کنید. ایده‌های خوب را از ایده‌های بد و ایده‌های عالی را از ایده‌های خوب جدا کنید.بهترین مفاهیم را در نظر بگیرید. موضوعات اصلی را مد نظر قرار دهید.

 

۳ » از ابزار کمکی برای موضوعات اصلی بهره بگیرید

سخنوران روم باستان عادت داشتند به هنگام سخنرانی از یک ستون به ستون دیگر در یک تالار حرکت کنند.چرا؟ این سخنرانان از ستون‌ها به عنوان یک ابزار کمک به حافظه‌ی استفاده می‌کردند؛آن‌ها برای هر ستون یک موضوع اصلی را تعیین می‌کردند.چنین ابزاری را برای خودتان در نظر بگیرید.

 

۴ » یک نقشه را ترسیم کنید

ساختاری را برای سخنرانی خود تهیه کنید. نکات و موضوعات منفرد را در یک قالب متحدالشکل و سازمان یافته درآوردید.

 

سخن باید مقصود را برساند،هر چه ساده‌تر مقبول‌تر

لامارتین
نویسنده، شاعر و سیاست‌مدار فرانسوی

۵ » از ابزارهای کمک بصری استفاده نمایید

نمودارهایی را برای کمک به ساختارتان تهیه کنید.متأسفانه بسیاری از سخنرانان بر ابزارهای کمک بصری(همچون اسلایدهای پاورپوینت )طوری تمرکز می‌کنند که گویی آنها دلیل اصلی ارایه‌ی سخنرانی آنها هستند. این کاملاً اشتباه است. از نمودارها به صورت گاه به گاه استفاده کنید. اجازه ندهید آنها بر سخنرانی شما احاطه پیدا کنند.

 

۶ » مالکیت؛شانه خالی نکنید

اگر بخواهید از کار دیگران در سخنرانی خود استفاده کنید؛بدانید که کارتان سخت‌تر خواهد شد باید نقشی فعال در آماده کردن مطالب خود ایفا کنید.

 

۷ » به کاریزما نیازی نیست

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که شما یا یک سخنران بزرگ هستید یا چنین نیستید.این یک سفسطه است.می‌توانید به خودتان آموزش دهید تا به یک سخنران عالی تبدیل شوید.مثلاً به بیل کلینتون توجه کنید.

کلینتون بر اساس کلماتش یک سخنران بزرگ در دبیرستان نبود. حتی وقتی بزرگتر شد، اوضاع بدتر گردید.رسانه‌ها همواره از سخنرانی او برای نامزدی ریاست جمهوری در اجلاس ملی حزب دموکرات در سال ۱۹۸۸ انتقاد می‌کردند. اما کلینتون با سخت‌کوشی بر این مشکل چیره شد و یک سخنران عالی تبدیل گردید.او از محل سخنرانی‌هایش سالانه ۱۰ میلیون دلار درآمد به دست می‌آورد.

۸ » روش ذهنی ارائه‌ی سخنرانی

همانند هنرپیشه‌ها و ورزشکاران،سخنرانان نیز باید تمرکز داشته باشند.بر کنترل آدرنالین خود تمرکز کنید که به هنگام سخنرانی باعث شتاب سیستم شما می‌شود. یک روش انجام این کار پرهیز از موشکافی خودتان است.

در عوض درباره‌ی مخاطبان خود دست به تحقیق بزنید.آنها چگونه واکنش نشان می‌دهند؟ آنها تمایل دارند چه چیزهایی را بدانند؟سعی کنید به چیزی فراتر از خودتان فکر کنید.

هدف از سخنرانی، به حرکت درآوردن مخاطبان است نه خودتان.

تک تک مخاطبان را مد نظر قرار دهید. توجهتان را از خودتان به سمت مخاطبانتان منحرف کنید.زیرا این امر به کاهش سیستم عصبی شما کمک می‌کند. در عین حال تلاش کنید حتی‌المقدور به مثابه‌ی یک مکالمه و گفت و گو سخنرانی کنید.

خود را از حالت یک سخنران خارج کرده و به یک حالت گفتگو نزدیک کنید.بر همه‌ی افراد تمرکز کنید. برای آنها سخنرانی نکنید.بلکه با آنها گفتگو کنید. بر اساس مطالعه‌ی دانشگاه بیل،کلمه«شما»جزو ۱۲ کلمه‌ی تأثیرگذار در زبان انگلیسی است.بنابراین حدالمقدور از کلمه‌ی«شما» در سخنرانی خود بهره ببرید.

 

۹ » صحبت کردن با بدن

واکنش جنگ یا فرار نمایانگر حالات غیر عمد بدن است.این حالت تدافعی باعث می‌شود شما فردی ناراحت به نظر برسید.با نشان دادن خودتان و با استفاده از حرکات دستان،نکات مد نظر خود را مطرح کنید. باز کردن دست‌ها به معنای دوستی است.

شاید این کار در ابتدا عادی به نظر نرسد،اما مخاطبان از آن احساس راحتی خواهند کرد. وقتی از کلمه«شما»استفاده می‌کنید، از این حالت استفاده کنید.انجام این کار پذیرش پیام شما را افزایش می‌دهد.

راهنمای کامل زبان بدن را در این مقاله بخوانید

سعی کنید حرکت داشته باشید. اول به سمت یک نفر بروید و بعد به طرف مخاطب دیگری گام بردارید.همچنان که راه می‌روید،لبخند بزنید و با قاطعیت صحبت کنید.مراقب توالی کار باشید.ابتدا نکته‌ای را به یک مخاطب بگویید و توقف کنید.

سپس نکته‌ی بعدی را به مخاطب بعدی بگویید. این فرآیند را تکرار کنید اما سعی کنید هیچ یک از مخاطبان را در طول سخنرانی از قلم نیندازید.

حتی با نگاه و اشاره نیز می‌توان سخن گفت

دهخدا

۱۰ » هرم سخنرانی‌های قوی

سخنرانی خود را به مثابه‌ی یک هرم پنج بخشی بدانید. در بطن آن،داستان اصلی شما قرار دارد که باید جذاب و متمرکز باشد. بخش بعدی استفاده از تصاویر است-با تأکید بر مکمل بودن آنها. بعد از آن،سبک ارائه‌ی مطالب شما و بعد از آن نمودارها قرار دارد. در نوک هرم،بخش پرسش و پاسخ قرار دارد که شما باید بتوانید بر اساس اعتبار و توانمندی‌های خود از پس آن برآیید.مدیریت هر عنصر باعث پیروزی شما در برابر مخاطبان خواهد شد.

۱۱ » استفاده از نمودارها

هر بخش از سخنرانی خود را با اسلاید‌ها و یا دیگر نمودارها همراه سازید.آنها باید حتی‌المقدور ساده باشند. تصاویر پیچیده و یا سرگرم کننده می‌تواند پیام مهم شما را از بین ببرند. برای حفظ این شفافیت،توضیحاتی را درباره‌ی اسلایدهایی که نشان می‌دهید،ارائه دهید. «مثلاً :این نمودار پای سیب اثبات می‌کنند که بازار اصلی ما هم اکنون قوی‌تر از سه سال گذشته شده است».

مراقب باشید وقتی صحبت می‌کنید،جلوی نمودارها را نگیرید. چشمانتان به مخاطبان باشد تا از سه مشکل مهم پرهیز شود.«دور شدن از مخاطبان،کاهش صدا و خواندن خط به خط اسلایدها». سخنرانی شما نباید تمرکز بر نمودارها باشد بلکه باید متمرکز بر پیامی باشد که می‌خواهید ارائه نمایید.

بسیاری از سخنرانان توجه زیادی به نمودارهایشان دارند طوری که این اسلایدها به اصل سخنرانی آنها تبدیل می‌شود.

صرفاً از یادداشت‌های بصری برای کمک به پیامتان استفاده کنید.

 

سخن را باید به گونه‌ای گفت که همگان بفهمند. هم طفل دبستانی هم پیر روحانی

ژان ژاک روسو
متفکر سوئیسی، در سدهٔ هجدهم و اوج دورهٔ روشنگری اروپا

۱۲ » پایان خوب

همانطور که شروع و نحوه‌ی سخنرانی بسیار مورد توجه است؛ یک پایان خوب نیز می‌توانید سخنرانی شما را فوق‌العاده کند. در اوج کلام به گفتار خاتمه دادن روش مورد پسند و مطلوبی است.سعی و تلاش کنید،تحقیق کنید،تجربه و تمرین کنید تا قبل از همه یک شروع و پایان خوبی برای گفتار خود تهیه کنید.وقتی گفت و گو را می‌خواهید تمام کنید،بلند شوید و بایستید.احترام به مخاطب ارزش سخنرانی شما را دو چندان خواهد کرد.

خوب سخن گفتن و خوب صحبت کردن را تمرین کنید،زیرا سخن گفتن به قول «کارنگی»،چیزی بیش از یک سری کلمات است و از این گفته‌ی ناپلئون بناپارت که می‌گوید: ما با کلمات بر جهان حکومت می‌کنیم، به ارزش والای سخن گفتن و خوب صحبت کردن پی ببریم.


در همین زمینه بخوانید:


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

برگه تقلب افزایش خلاقیت – تمام راهکارهایی که برای فوران کوه خلاقیت‌تان نیاز دارید

به راستی وقتی از افزایش خلاقیت صحبت می‌کنیم، منظورمان چیست؟ منظور از خلاقیت همان قدرت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *