خانه / کسب درآمد / تمرین های تقویت حافظه فقط با تجسم ذهنی که از شما یک نابغه‌ی حافظه می‌سازد

تمرین های تقویت حافظه فقط با تجسم ذهنی که از شما یک نابغه‌ی حافظه می‌سازد

تصور کنید ذهن شما یک پرده‌ی بزرگ است که می‌توانید همه‌ی افکار و تخیلات خود را بر روی آن منعکس سازید و ببینید. تخیل خود را برای غنی ساختن زیبایی شناسی در زندگی روزمره‌تان به کار بگیرید. تصاویر و نقش‌ها  تمرین های تقویت حافظه بی‌نظیری هستند و می‌توانند روحیه‌ی شما را تغییر دهند. شما می‌توانید بسته به کیفیت و چگونگی تصویری که در ذهن ترسیم می‌کنید، هم ریلکس کنید و هم از درون برانگیخته شوید.

«درست است که کیفیت حافظه‌ی شما تا اندازه‌ای از طریق ژن‌هایتان تعیین می‌شود، اما حفظ وضعیت و عملکرد مغزی خوب به عوامل متعددی بستگی دارد که بسیاری از آن‌ها در کنترل مستقیم شما قرار دارد، تقویت این عوامل مساوی است با انجام و تثبیت عادت‌های خوب در زندگی و عمل به آن‌ها برای مدت زمان طولانی».

سوزان گیلبرت

» تصاویر ذهنی زیبایی و هماهنگی

  • در یک گوشه‌ی دنج و خلوت راحت روی صندلی بنشینید.
  •  چشم‌هایتان را ببندید و پیش خود تصویری را که موجب آرامش و آسودگی خاطر شما می‌شود مجسم کنید، مثلاً خورشید در حال غروب در پشت تپه‌ها یا دریا. در ذهن خود تصویر دقیق این منظره را ترسیم کنید.
  • در زیبایی منظره‌ای که تخیل و تجسم کرده‌اید کند و کاو کنید(در رنگ آسمان، تپه، یا دریا).
  • توجه کنید که چگونه نفس‌های شما آرام و بی‌صدا می‌شوند: شما خود را در هماهنگی با خود و با جهان پیرامونتان احساس می‌کنید. عواطف و احساسات و حالت روحی خود را درک کنید.

این تمرین را با ترسیم تصاویر گوناگون در ذهن خود انجام دهید. این توانایی را به دست می‌آورید که به طور ذهنی صحنه‌هایی را که برایتان ارزشمندند یا چیزهای زیبایی را که زمانی دیده‌اید بازآفرینی کنید و به این وسیله خودآگاهتان را به سمت لحظات خوشبختی و کامیابی که زمانی داشته‌اید بازگردانید. سعی کنید دریاچه‌ای کوهستانی، گربه‌ای در حال چرت زدن، چراگاهی سرسبز یا تصویر درشت گلی را که در نور خورشید شکفته می‌شود، مجسم کنید.

قدرت تصویرسازی ذهنی در همه‌ی ورزشکاران بزرگ هم وجود دارد و در این مقاله بخوانید که چطور از آن استفاده میکنند.

 

 

» بازآفرینی ذهنی نقاشی‌ها،تصاویر و عکس‌ها

در این تمرین شما با دقت تصویر یا شیئی را تماشا می‌کنید. سوژه‌ی مورد نظر خود را از مجلات مصور یا کتاب‌های هنری، یا ویترین مغازه‌های عتیقه فروشی یا اعلامیه‌های خیابا‌ن‌ها بگیرید.در ابتدا تصاویر ساده را انتخاب کنید و به تدریج به سمت تصاویر سخت‌تر و پیچیده‌تر حرکت کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که کاملاً به آرامش و سکون رسیده‌اید.
  • مدت ۲ دقیقه با دقت به سوژه‌ای که می‌خواهید به خاطر بسپارید نگاه کنید. آن را در فاصله‌ای جای دهید که به چشم‌هایتان فشار نیاورد. به شکل و رنگ آن توجه کنید. اگر افکار شما سرگردان می‌شوند، از آن نترسید: فقط ذهن خود را برگردانید به تصویری که تماشا می‌کنید. تمرکز بصری از این نوع، زمان معین و تمرینات مشخصی را می‌طلبد. سعی کنید نگاه خود را روی جزئیات ثابت کنید.
  • چشم‌هایتان را ببندید و سعی کنید تصویر را در ذهن بازسازی کنید. شما باید دقیقاً همان تصویر را ببیند، اما نه حتماً به همان وضوحی که در واقع هست. بایستی در ذهن ما چیزی مثل یک کپی بی‌رنگ حفظ شود.
  • چشم‌هایتان را باز کنید و مرور نمائید، آیا موفق شده‌اید تمام تصویر را بازآفرینی کنید؟.

تذکـــــر: انتظار نداشته باشید که تصویر ذهنی هم همانطور واضح و روشن باشد که نسخه‌ی اصلی آن هست – این بسیار بعید است. باید فقط برای وضوح بیشتر آن هم در حد امکان سعی کرد. اگر تلاش اولیه شما چندان درخشان نبود، ناامید نشوید. وقت بیشتری را برای تماشا کردن صرف کنید. بعد از چند تلاش ناموفق دوباره این زمان را به دو دقیقه و حتی یک دقیقه کاهش دهید. مصر باشید تا حافظه‌‌ی بصری خود را پرورش دهید.

» تغییرات حقیقی و خیالی دیدگاه

در ابتدا شیئی مورد نظر را از زوایای مختلف نگاه کنید. دور آن بچرخید و از بالا و پایین و پهلوها به آن نگاه کنید. سپس چشم‌هایتان را ببندید و شکل شیئی را از زوایای گوناگون در ذهنتان بازسازی کنید. سپس با استفاده از تخیل خود، شیئی را به تمامی و به طور کلی بازسازی کنید. نمونه‌هایی از این تمرین را می‌آوریم:

  • سوژه‌ای را که از جهات گوناگون: از بالا، پایین، راست و چپ مشاهده شده، مجسم کنید.
  • سوژه‌ای را که از زوایای گوناگونی که مشاهده کرده‌اید مجسم کنید انگار شما عکاسی هستید که سوژه‌ای را از نقاط مختلف عکسبرداری می‌کنید.
  • همان کارها را با یک مجسمه یا شیئی که به تازگی دیده‌اید انجام دهید.
  • یک گوشه‌ی آشنا را انتخاب کنید(باغ، حیاط، درخت) و آن را در فصول مختلف سال مجسم کنید.
  • یک اتاق در خانه‌ی خود انتخاب کنید و آن را در ساعات مختلف شبانه‌روز، در نور و روشنایی مختلف و با تغییر اثاثیه در تخیلتان ترسیم نمایید.
  • درباره‌ی کسی که خیلی خوب می‌شناسید فکر کنید. او را پیش خود از تمام رخ، از پشت و از نیم‌رخ مجسم کنید. او را در حالت نشسته، در حالت مطالعه و در حالت تماشای تلویزیون یا خوردن غذا مجسم کنید؛ و سپس با حرکات میمیک، در حال راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها، خارج شدن از ماشین، خندیدن یا گریه کردن. درباره‌ی حرکات و ژست‌های او فکر کنید.

» چهره‌‌ها

چهره‌ی انسانی را در خود مجسم کنید و سپس چهره‌هایی را در خیابان، کافه یا رستوران تماشا کنید. آیا می‌توانید آن‌ها را به خاطر بیاورید؟ خود را با ترسیم ویژگی‌های مهم و اساسی این چهره‌ها بیازمایید.

تذکــــر: این نوع تمرین به نظر بعضی‌ها آسانتر می‌رسد و به نظر برخی سخت‌تر. آدم‌ها از نظر فکر دو دسته هستند: با برتری بصری، با برتری شفاهی(لفظی). مشاهده کردن و تجسم ذهنی، در نتیجه‌ی تمرین، « طبیعت دوم» شما می‌شوند و به نحوی مساعد در حافظه‌ی شما تأثیر می‌گذارند.

» شعر

سعی کنید به طور بصری، تصاویری را که با خواندن شعر زیر در ذهنتان پدیدار می‌شوند، ترسیم کنید با خواندن هر سطر آن را در تخیل خود ترسیم کنید و سپس چشم‌هایتان را ببندید و تصاویر و نقش‌هایی را که با آن‌ها ارتباط دارند در ذهنتان بازآفرینی نمائید. این کار را با شعرهای دیگر هم می‌توانید انجام دهید.

من پرسه می‌زدم مثل ابری در میان کوه‌ها
در جنگل، شاعری اندیشناک
ناگهان نگاه من حیرت زده شد
از منظره‌ی شگفت انگیزی که در برابرم گشوده گشت:
خلیج و در کنارش در پهنه‌ای وسیع و باشکوه
دریایی مواج از نرگس‌ها در جنبش بود
گلبرگ‌های آن‌ها با درخشش درهم می‌آمیختند
مثل ستاره‌های راه شیری
به هر کرانه نظر می‌کردی به جز گل‌ها، هیچ نمی‌دیدی
و…..

ویلیام بردس ورت

 

جانِ کلام ما…

«برای اینکه ظرفیت حافظه خود را در کارهای گوناگون بیشتر توسعه دهید، توجه به نکات و ایده‌هایی برای تقویت حافظه مفید خواهد بود. این امر موجب می‌شود که تمرینات نگهداری(داده‌ها در ذهن) هر چه کارآمدتر و دقیق‌تر صورت گیرد».

جیم دیین


در همین زمینه بخوانید:

این اصول تقویت حافظه را یک بار یاد بگیرید و برای همیشه حافظه‌ای همه‌کاره داشته باشید

۷ روش تقویت حافظه برای یادگیری با سرعت ۱۰ برابر

قدرت باورنکردنی تخیل در ورزش که فقط ورزشکاران بزرگ بلدند از آن استفاده کنند

اگر میخواهید در خواب غفلت نمانید این طرزفکر را باید داشته باشید


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

چگونه یک شنونده ماهر شویم؟ – قسمت ۲

شنیدن و شنیده شدن، یک نیاز اساسی برای هر انسانی است. اگر خوب نگاه کنیم، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *