خانه / کسب درآمد / تاثیر تفکر در ورزش – به عنوان یک ورزشکار چگونه برای به‌دست آوردن بهترین نتیجه فکر کنیم؟

تاثیر تفکر در ورزش – به عنوان یک ورزشکار چگونه برای به‌دست آوردن بهترین نتیجه فکر کنیم؟

قدرت و نیروی شگفت‌انگیز فکر، مسأله‌ای است که اهمیتش بر کسی پوشیده نیست، به خصوص هنگامی که باید در یک فعالیتی خاص ورزشی پیروز میدان باشیم. افکار ورزشکار زمانی که می‌خواهد بهترین نتیجه را به دست آورد، اهمیت زیادی دارد.

در هر ورزشی،
فکر آدمی می‌تواند بزرگترین دشمن یا دوست او باشد.

یک ورزشکار تنها با داشتن «شرایط فیزیکی مساعد» نمی‌تواند از تمرین لذت ببرد و یا بهترین بازی را ارائه دهد، بلکه حالت‌های ذهنی به ویژه افکاری که به ذهنش خطور می‌کند، احساسات او را در حین ورزش تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برنامه‌ریزی مسائل بسیار جزئی مربوط به مسابقه برای ورزشکاران امری عادی است، اما چند نفر از آن‌ها می‌توانند افکاری که ممکن است در حین ورزش به فکرشان خطور کند را به طور حساب شده برنامه‌ریزی کنند؟

تعداد اندکی از ورزشکاران هنگام ورزش، برنامه‌ریزی فکری دارند. ماهیت و نحوه‌ی فکر یک ورزشکار می‌تواند عامل برد و باخت بازی و لذت یا تنفر از تمرین باشد و تصمیم او را مبنی بر ادامه‌ی یک برنامه‌ریزی ورزشی تحت تأثیر قرار دهد.

به گفته‌ی دانشمندان علوم عصبی، هر روز هزاران فکر به ذهن آدمی خطور می‌کند با اینکه درصد زیادی از افکار ورزشکاران مربوط به ورزش است، اما اکثر آن‌ها بدون برنامه و تصادفی هستند. قدم اول در سامان دهی و هدفمند کردن افکار، توجه بیشتر به آن‌هاست.بنابراین سعی کنید دفعه‌ی بعد که تمرین دو، دوچرخه‌سواری و یا شنا دارید،آگاهی بیشتری از افکار خود داشته باشند.

اقدامات را زیر را انجام دهید.

۱ » موسیقی:

موسیقی باعث شکل‌گیری افکار مثبت و رفع بی‌حوصلگی می‌شود و توجه ورزشکار را از نیازهای فیزیکی لازم برای ورزش منحرف می‌کند.اما زمانی که در مکان‌های شلوغ می‌دوید، مراقب باشید حواستان زیاد پرت نشود.

۲ » بازی شمارش:

تعداد اتومبیل‌های سفید رنگ یا صندوق‌های پستی را که در مسیر خود می‌بینید، بشمارید، برای تنوع این بازی ابتکار به خرج دهید.

۳ » بازی با رنگ‌ها:

هنگام ورزش کردن به رنگ‌های مختلف فکر کنید.می‌توانید رنگ‌های رنگین کمان را در نظر بگیرید.

۴ » بازی با حروف:

یک مجموعه را در نظر بگیرید، مانند اسم غذاها، اسم کشورها، اسم افراد و…که اول حرف آن با یک حرف مشخص از الف تا ی شروع می‌شود.

۵ » تخیل فعال:

تصور کنید در یک مسابقه‌ی تلویزیونی برنده شده‌اید،در خیال خود تصمیم بگیرید جایزه‌ی این مسابقه را صرف چه کاری می‌کنید.

به هنگام ورزش از افکار مربوط به کار یا هر وظیفه‌ای که به عهده دارید و یا هر فکر مشکل‌ساز دیگری خودداری کنید. چرا که این افکار میزان اضطراب را بالا می‌برد. سعی کنید خلاق باشید و با به کار بردن « فنون گسست » اوقات خوشی را بگذرانید. این فنون موجب آرامش شده و ورزش را برای شما لذت‌بخش‌تر می‌کند.

در ضمن عامل ترس خیلی از ورزشکاران را از گرفتن نتیجه‌ی مطلوب باز می‌دارد که در مقاله‌ی هشت راه فوق‌العاده غلبه بر ترس در این مورد کاملا صحبت کردیم

با توجه به موارد ذکر شده به چه چیزهایی باید فکر کنید؟

یکی، فنون پیوند است که احساسات جسمی و کنترل تغییرات صورت گرفته معمولاً  تغییرات داخلی را مد نظر دارد. میزان تنفس و علائم ماهیچه‌ای بیانگر علائم روانی هستند که به ورزشکاران امکان می‌دهد برای پیشگیری یا کاهش درد خود را هماهنگ کنند.

در مقابل تکنیک گسست، ذهن را از توجه به احساسات جسمی منحرف می‌کند و ورزشکار را از فکر کردن به خستگی و کسالت بدنش باز می‌دارد.برای ایجاد گسست می‌توان از موسیقی استفاده کرد، اما کارهایی که حالت فعال‌تری به ذهن می‌دهند مانند شمارش یا بازی با حروف بسیار مؤثر هستند.

وقتی یک ورزشکار می‌خواهد شیوه‌ی مناسب با وضعیت خود را انتخاب کند، در نظر گرفتن موقعیت فردی، خواسته‌ها و اهداف او اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. برای مثال اکثر ورزشکاران به هنگام تمرین نسبت به زمان مسابقه آهسته‌تر می‌دوند و با این کار کمتر بدن خود را کنترل جسمی می‌کنند.

یک ورزشکار باید برای رفع کسالت و خستگی تمرین کند،در این حالت تکنیک گسست همراه با پردازش ذهنی فعال، می‌تواند بیشترین تأثیر را داشته باشد.

این تکنیک همچنین برای ورزشکارانی که می‌خواهند با دویدن یا ورزش طولانی مدت و با شدت متوسط استقامت خود را بالا ببرند، مناسب است.

اگر می‌خواهید به مدت ۳۰ دقیقه تمرین کنید، باید مراحل چرخه‌ی افکار خود را تنظیم کنید، برای مثال:
۱۰ دقیقه را به کنترل جسمی،
۱۰ دقیقه را به بازی با حروف
و دوباره بقیه را به کنترل جسمی اختصاص دهید.

همانطور که برای کسب آمادگی جسمانی برنامه‌ریزی می‌کنید، افکارتان را هم تنظیم کنید و اجازه ندهید، به طور اتفاقی در ذهنتان ظاهر شوند.

در این زمینه حتما این مقاله را هم بخوانید: قدرت باورنکردنی تخیل در ورزش که فقط ورزشکاران بزرگ بلدند از آن استفاده کنند

این برنامه سه مرحله زیر را دارد:

۱ » بر تنفس خود تمرکز کنید.نفس‌های کنترل شده، نسبتاً عمیق و منظم، آرامش بخش هستند. تجسم کنید که خستگی همراه بازدم از بدنتان خارج می‌شود.

۲ » هنگام ورزش حالت آرام خود را حفظ کنید، اما در عین حال به کشیدگی و خستگی عضلات خود توجه داشته باشید. بهتر است از سر به سمت اعضای پایین‌تر شروع کرده و توجه خود را روی عضلات هر قسمت متمرکز کنید. در صورتی که متوجه خستگی در بدن خود شدید بر روی کلماتی مانند آرامش و یا راحتی تمرکز کنید و سعی کنید خستگی را از عضلات خارج کنید.

۳ » سرعت خود را با اطلاعات به دست آمده از بدنتان هماهنگ کنید. برای مثال اگر احساس مثبتی دارید باید سرعت خود را افزایش دهید.

نکته:

  • اطلاعات حاصل از بدنتان را به طور متناوب کنترل کنید و زمانی را هم به گسست اختصاص دهید.
  • برای تقویت روحیه‌ی خود یادآوری کنید چه استقامت خوبی دارید، به همین دلیل باید تلاش خود را ادامه داده و متمرکز شوید.
  • هنگام دوچرخه‌سواری یا شنا به مدت طولانی، اگر ذهن را رها کنید می‌توانید آزادانه به هر چیزی فکر کنید. در صورتی که این اتفاق رخ دهد،گفتگوی درونی با خود یا خودگویی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
  • اگر تمرکز خود را از دست بدهید یا احساس خستگی کنید،خودگویی مثبت نقش مهمی ایفا می‌کند.
  • بهتر است از خودگویی‌های عاطفی دوری کنید و به خودگویی مربوط به خودآموزی و ایجاد انگیزه بپردازید.
  • برای این منظور می‌توانید آنچه را که به خود باید بگویید، از قبل تنظیم و حتی تمرین کنید، درست مانند زمانی که یک مکالمه‌ی تلفنی مهم یا متن یک سخنرانی را تمرین می‌کنید.باید حتی در مواقعی که در شرایط مطلوب قرار ندارید همچنان مثبت فکر کنید. البته این کار ساده نیست و مدتی وقت نیاز دارد تا در آن مهارت پیدا کنید.

قدم مهم در این روند این است که متوجه افکار خود هنگام ورزش و تمرین باشید.اگر می‌خواهید افکارتان را بیشتر کنترل کنید یک برنامه‌ی ساده تنظیم کنید و چند هفته‌ای ضمن تمرین، آن را استفاده کنید.

اگر به وجود الگوهای نامطلوبی در ذهن خود پی برده‌اید،مانند خودگویی منفی یا عدم تمرکز، می‌توانید با جایگزین کردن افکار مثبت، با آن‌ها مقابله کنید. برای مثال عبارت‌های مثبت را برای خود بارها و بارها تکرار کنید. بهتر است این عبارت‌ها را بنویسید و در معرض دید قرار دهید. تمرین کنید هر گاه فکر منفی به سراغ شما آمد، به سراغ نوشته‌ها و افکار مثبت بروید.

جانِ کلام ما…

برای کسب آمادگی جسمانی برنامه‌ریزی کنید.
به خاطر داشته باشید که شما افکارتان را کنترل می‌کنید و نه افکار شما را.
طرز فکر شما نتیجه‌ی بازی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
بنابراین اگر می‌خواهید بازی بهتری داشته باشید،
افکار خود را بیشتر کنترل کنید و از ورزش کردن لذت ببرید.


در همین زمینه بخوانید:

http://www.rianco.ir/wp-content/uploads/2019/10/تاثیر-تفکر-در-ورزش-به-عنوان-یک-ورزشکار.com

لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

پیدا کردن هدف در زندگی در ۵ مرحله که برای هر کسی جواب می‌دهد!

انتخاب هدف و رویا در زندگی یک زمینه بسیار پیچیده است. گاهی اوقات ما نیمه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *