خانه / کسب درآمد / این اصول تبلیغات درست را یاد بگیرید و یا شکست را در کسب‌وکارتان قبول کنید

این اصول تبلیغات درست را یاد بگیرید و یا شکست را در کسب‌وکارتان قبول کنید

از زمانی که یک سفارش دهنده‌ی آگهی تصمیم می‌گیرد برای کالا یا خدمتی تبلیغ نماید تا زمانی که پیام تبلیغاتی مورد نظر«مخاطب» را به «خریدار» و «مصرف کننده» تبدیل کند، روندی بسیار پیچیده و مهم است. در این دنیا که هر کسب‌‌وکاری هزاران رقیب دارد آن‌هایی که اصول تبلیغات درست را نمی‌دانند محکوم به شکست هستند.

عنصری که در این میان بسیار حائز اهمیت است، خلاقیت در تبلیغات جهت سفارش یک آگهی است. خلاقیت یکی از مشخصات مهم آگهی است که در جلب توجه مخاطب تأثیر بسیار دارد و به اصول«روانشناسی تبلیغات» و زبان تبلیغات مربوط است. عامل مشترک تمامی تعاریفی که از خلاقیت وجود دارد«نوآوری» و «نو بودن» و دستیابی به ترکیبی جدید از اجزای موجود است، از این رو تبلیغات با ویژگی‌ خلاقیت را برای جذب مخاطب و تأثیرگذاری بر او لازم می‌نماید.

تا زمانی که چیزی خرید و فروش نشود در دنیای داد و ستد اتفاقی نمی‌افتد. نقش آگهی قاعدتاً این است که در دنیای تجارت، خریدار و فروشنده را به هم نزدیک کند.

اصول تبلیغات درست
سوالاتی که باید از قبل از خود بپرسید

آگهی تأثیرگذار شامل حقایقی درباره‌ی تولید، خدمات یا ایده و همچنین حقایقی درباره‌ی خریداران بالقوه یا بازاری‌هایی معین هستند. شما برای نزدیک کردن خریدار به فروشنده باید اطلاعاتی جمع‌آوری کنید. نویسنده‌ی متن آگهی باید قبل از تولید آگهی، ابتدا اطلاعات ضروری را درباره‌ی محصول مورد نظر جمع آوری کند.

سؤالاتی که به شما کمک خواهد کرد:

  • محصول از چه چیز ساخته شده است(جنس محصول)
  • استحکام آن چقدر است؟
  • چه کاری انجام می‌دهد؟
  • قابلیت رقابت آن با محصولات مشابه چگونه است؟
  • چگونه می‌توان آن را از سایرین تشخیص داد؟
  • چه قیمتی دارد؟

سپس شما می‌تواند با طرح سؤالاتی دیگر، به نکات دیگری که مورد نیازتان است دست یابید:

  • چه کسی قرار است محصول را بخرد و چه کسی بر تصمیم خریدار تأثیرگذار است؟
  • مصرف کنندگان محصول مورد نظر مردان هستند؟یا زنان؟یا هردو؟
  • آیا میزان درآمد بر مقدار مصرف آن دخالت دارد؟
  • آیا نوع اشتغال فرد در مصرف آن مؤثر است؟
  • دیگر خصوصیاتی که معرف بهترین خریداران احتمالی کالاست، چیست؟

شاید شما به عنوان یک روزنامه نگار معتقد باشید که«خبر» به این سؤال پاسخ می‌دهد که مردم چه می‌کنند؟ اما وقتی شما آگهی چاپ می‌کنید باید پرسش را تغییر دهید و سؤال کنید که این محصول چه نفعی برای مردم دارد؟

برای یافتن پاسخ این سؤال، فهرست مهم زیر را مرور کنید که آیا این محصول خدمت یا ایده:

  • خریدار را وا می‌دارد که احساس کند آدم مهم‌تری است؟
  • خریدار را شادتر می‌کند؟
  • خریدار را آسوده‌تر می‌کند؟
  • خریدار احساس می‌کند مرفه‌تر است؟
  • کار را برای خریدار آسان‌تر می‌کند؟
  • امتیازاتی به خریدار می‌دهد؟
  • آیا خریدار فکر می‌کند یک خرید ارزان انجام داده است؟

شما باید یک استراتژی فروش طراحی کنید. وقتی همه‌ی آن اطلاعات را جمع آوری کردید باید آن اطلاعات را به منظور تدوین یک استراتژی فروش تحلیل کنید.این استراتژی شامل شرح مختصری از ویژگی‌های خاصی است که محصول از آن برخوردار است.به اضافه‌ی منافع یا رضایتمندی که به خریدار ارائه می‌دهد و اینکه کدام یک از این دو، از منظر عینی آگهی مهمترین است.

یک شرکت معروف طرح آگهی که برای ارائه‌ی راهبرد فروش به نتیجه‌ی مؤثری رسیده، معتقد است برای دستیابی به این استراتژی باید به چهار چیز بسیار مهم اندیشید:

  • جلب نظر مشتری: آگهی باید در ابتدا توجه مخاطب را جلب کند.
  • نفع مشتری: آگهی باید بیانگر وجود نفع، مصلحت یا مزیتی در خرید محصول، خدمت یا ایده برای مشتری باشد.
  • انگیزه‌ی خریدار: انگیزه و خواسته‌ای در مخاطب به وجود آورد که مایل به ارضای آن باشد.
  • خرید: به مخاطب بگوید که چگونه عمل کند تا آن انگیزه‌ی ایجاد شده را ارضاء نماید، به عبارت دیگر باید شرایطی برای او فراهم آورید که آن محصول، خدمت یا ایده را خریداری کند.

باید هر چهار اصل بالا به کار گرفته شود تا پیامی باورنکردنی ارائه شود ولی لزومی ندارد این اصول در همه‌ی آگهی‌ها به تفصیل بیان شود.

» نگارش ساده در آگهی

از پر کردن آگهی با عناصر یا پیام‌هایی که فاقد کارایی هستند، اجتناب کنید.

» تیترها

تیترها با حروف بزرگی که در متن به کار می‌رود، یک عبارت سریعاً تأثیرگذار و کوتاه هستند و از هفت کلمه یا کمتر تشکیل شده‌اند، در واقع این کلمات وظیفه‌ی جلب توجه مخاطب را به عهده دارند. نباید اسم تجاری کالا را به عنوان تیتر طراحی کرد، بهتر این است به جای این کار از یک عبارت تأثیرگذارتر استفاده کرد. حتماً لازم نیست این قبیل تیترها جمله‌ی کاملی باشند، بعضی وقت‌ها تنها یک کلمه هم کافی است تا توجه مخاطب را جلب کند.

» مکان آگهی

جای آگهی در صفحه‌ای که قرار است چاپ شود، چه از نظر طراحی صفحه، امر مهمی است. آگهی دهنده و طراح آگهی، زمانی از کار راضی خواهند بود که متن آگهی به قدری گویا باشد که مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. بسیاری از روزنامه‌ها از روش پلکانی برای جاسازی آگهی در صفحه، استفاده می‌کنند. در این روش صفحه را به تدریج از پایین به سمت بالا پر می‌کنند. به این ترتیب آگهی‌های بزرگ باید در پایین صفحه جا داده شود. از آنجا که آگهی‌ها به شکل مستطیل در صفحه جا داده می‌شوند، تمام آگهی‌ها نهایتاً مثل بلوکه‌های ساختمانی درون مستطیلی جا می‌گیرند.

نکاتی که باید به آن دقت شود:

  • قبل از چاپ مطلب، این فرصت را به آگهی دهنده بدهید که بتواند یک بار آنچه را که قرار است چاپ شود ببیند.
  • هیچ چیز بدتر از آن نیست که در آگهی چاپ شده، شماره‌ی تلفن یا تاریخ، اشتباه درج شده باشد.
  • قبل از آنکه آگهی در صفحه‌بندی نشریه قرار گیرد، باید از سوی آگهی دهنده تأیید و امضاء شود.
  • بهترین آگهی‌ها آن‌ها نیستند که لبریز و مملو از عناصر فشرده شده درون کادرها باشند.
  • فضای سفید امکان نفس کشیدن عناصر مختلف را فراهم می‌کند. عناصر آگهی بدون وجود فضاهای سفید، گم می‌شوند.
  • استفاده‌ی بیش از حد از تنوع قلم در یک آگهی اصلاً چهره‌ی خوبی به آن نمی‌دهد.
  • سعی کنید در آگهی از حروف نگاتیو کمتری استفاده کنید.

آگهی‌ها تلاش دارند تا ایده، کالا و یا خدماتی را به مخاطبین یا خریداران عرضه کنند، هویت و شکلی که آگهی به خود می‌گیرد به نوع کار و وظیفه‌ای که از آن انتظار می‌رود بستگی دارد. رعایت اصول کلیدی در کنار عنصر مهم خلاقیت به فوق‌العاده شدن یک آگهی کمک بزرگی خواهد کرد.

به مخاطب بگوید که چگونه عمل کند تا آن انگیزه‌ی ایجاد شده را ارضاء نماید، به عبارت دیگر باید شرایطی برای او فراهم آورید که آن محصول، خدمت یا ایده را خریداری کند.

وحید زحمت‌کش اصفهانی
نویسنده حوزه‌ی تبلیغات و بازاریابی


در همین زمینه بخوانید:

 


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

بهترین تکنیک های هدف گذاری به روش آنتونی رابینز که کمتر کسی از آن‌ها خبر دارد

همه ما هدف‌های کوچک و بزرگی در سر داریم. برای رسیدن به این اهداف باید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *