خانه / کسب درآمد / اهمال کاری چیست و چگونه آنرا در زندگی ریشه‌کن کنیم؟ | قسمت دوم

اهمال کاری چیست و چگونه آنرا در زندگی ریشه‌کن کنیم؟ | قسمت دوم

در قسمت قبلی با اهمال‌کاری آشنا شدیم و امیدوارم تا اینجای کار پی برده باشید که همه‌ی ما به نوعی اهمال‌کار هستیم و این تفاوتی بنیادین بین افراد سطح بالا و افراد معمولی‌ست.

در این قسمت می‌خواهم  خلاصه‌ای از نتایج سوء اهمال‌کاری را برایتان شرح دهم و بعد می‌رویم سراغ چیزی که همه‌ شما منتظر بودید یعنی راهکارهای عملی غلبه بر اهمال‌کاری.

 

۱ » کاهش عزت نفس

بزرگترین ضرری که اهمال کاری به ما برای ما ایجاد می کند این است که عزت نفس ما را به شدت پایین  می‌آورد.

هنگامی که پروژه های مختلفی را برای انجام دادن قبول می کنید و سپس بین راه آنها را رها می‌کنید و یا  به دلیل اهمال کاری به قول های تان عمل نمی کنید باعث می‌شود که کم‌کم اعتمادتان به خودتان کم بشود و دیدتان نسبت به توانایی هایتان بد بشود.

در واقع وقتی که شما پروژه های مختلفی را نمی توانید به پایان برسانید و از توانایی هایتان به طور کامل استفاده نمی کنید کم کم به خودتان می گویید که من از پس هیچ کاری بر نمی آیم و از خودتان ناامید می‌شوید واین باعث کاهش عزت نفس و اعتماد به نفستان می شود.

 

۲ » بد قول وبی نظم شدن

ضرر دیگری که اهمال کاری برای ما دارد این است که وجهه ما را نزد دیگران خراب می کند و باعث می‌شود که ما فردی بدقول و بی نظم جلوه کنیم که این مسئله  در ارتباطات ما تاثیر بسیار بدی را بر جای می گذارد.

 

۳ » از دست دادن فرصت ها

زمانی که شما پروژه‌هایی را که قبول کرده اید به صورت نیمه تمام رها کرده‌اید آرام آرام  این باور را در ذهنتان کاشته اید که من نمی توانم کاری را تمام کنم و از گرفتن مسئولیت‌های مختلف سر باز می‌زنید و یا به دلیل اینکه پروژه های مختلف کارفرمای تان را به درستی انجام نداده اید و یا در زمانی دیرتر آن را به پایان رسانده اید آن کارفرما دیگر به شما پروژه ای برای انجام نمی دهد و اینگونه فرصت های بسیار با ارزشی را از دست می‌دهید.

 

تکنیک هایی عملی برای رهایی از اهمال کاری

تکنیک اول:
تکنیک ۵ دقیقه

محمد پیام بهرام پور در فصل اول کتاب “از شنبه”  تکنیکی با عنوان “تکنیک ۵ دقیقه” را بیان می کند و می گوید که بسیاری از مشکلات ما در شروع کردن است پس اگر می‌بینید حال ندارید کاری را انجام دهید، تصمیم بگیرید که فقط ۵ دقیقه از  آن کار را انجام دهید.

پس این قانون ساده و موثر را هرگز فراموش نکنید:

فقط پنج دقیقه انجامش بده.

 

تحقیات ثابت کرده‌ است که در ۸۵ درصد موراد فرد مورد نظر کار را بعد از پنج دقیقه انجام میدهد.

در قسکت اول مثالی از زندگی خودم برایتان زدم که در آنجا من فقط زحمت شروع کردن کار را به خودم دادم و بقیه کارها برایم آسان شد.تکنیک ۵ دقیقه تکنیک بسیار قدرتمندی است که در بسیاری از موارد می تواند تنبلی هایمان را از بین ببرد و  با حس و حال نداشتن ما مقابله کند.

 

تکنیک دوم:
پاداش دادن

برای اینکه بتوانید کاری را به پایان برسانید برای خودتان جایزه تعیین کنید مثلا به خودتان بگویید اگر من این مقاله را کامل بخوانم  فلان چیزی را که دوست دارم را انجام می‌دهم. جایزه شما  چیزهایی هست که شما به آنها علاقه دارید، شاید جایزه شما خوردن غذای مورد علاقه تان باشد و یا خریدن وسیله ای که نیاز دارید و یا رفتن به استخر و…

 

تکنیک سوم:
ورزش کردن

ورزش اراده انسان را قوی می کند و بی حسی وکسالت را دور می کند و در نابود کردن اهمال کاری شما را یاری می کند. دیگر آنقدر در مورد اهمیت ورزش کردن برای ذهن و جسم گفته‌اند و شنیده‌اید که فکر می‌کنم هر کسی که به این مورد توجه نمی‌کند عملا هیچ اهمیتی برای زندگی‌اش قائل نیست.

شاید بپرسید ورزش کردن چه ارتباطی با غلبه بر اهمال کاری دارد؟

و من در پاسخ به شما می گویم که در باشگاه های ورزشی شما مجبور می شوید تمرینات مربی را مانند او انجام دهید و انجام این تمرینات در روز های آغازین سختی زیادی را به همراه دارد و هیچ کس دوست ندارد که  به دلخواه خود این سختی ها را به جان بخرد ولی شما در باشگاه مجبور به انجام آنها می شوید و در واقع شما با این کار در حال مقابله با فرار از تمرین هستید و پس از مدتی تمرینات برای شما آسان می شوند و این آسان شدن فقط در قوی شدن جسمتان خلاصه نمی شود بلکه اراده شما را نیز افزایش می دهد و شما با این اراده می توانید بر تنبلی و بی حسی غلبه کنید.

 

تکنیک چهارم:
پایبندی به دستورات دینی

انجام دستورات دینی به ویژه نماز بسیار به افزایش اراده و منظم کردن شما کمک می کند.
هنگامی که شما هر روز نمازتان را اول وقت می خوانید، حداقل دو ویژگی مفید را در خود پرورش می دهید:
که اولین مورد  نظم است؛ شما هر روز باید ساعات خاصی(هنگام اذان) برای نماز آماده شوید،آیا این کار به منظم بودن شما کمک نمی کند؟

و دومین ویژگی ای که در شما ایجاد می شود این است که انجام کار های سخت برای شما آسان می شود، این قسمت نیز مانند ورزش کردن به شما روحیه ای می دهد که می توانید با آن بر بی حالی ها و دل به کار ندادن ها مقابله کنید و آن اراده است.

 

تکنیک پنجم:
اولویت بندی کار ها

برایان تریسی جمله ی معروفی دارد که می گوید:

ما برای انجام همه ی کار ها به اندازه کافی وقت نداریم ولی برای کار های مهم همیشه وقت داریم.

برایان تریسی

 

یکی از روش های عالی برای اولویت بندی کارها استفاده از ماتریس آیزنهاور است که در زیر به توضیحات آن پرداخته ام: طبق ماتریسی که آقای آیزنهاور معرفی کرده است تمام کار های ما در یکی از چهار دسته پایین خلاصه می شوند:

  1. کارهای مهم وفوری
  2. کارهای مهم و غیر فوری
  3. کار های غیر مهم وفوری
  4. کار های غیر مهم و غیر فوری

به مثال های زیر توجه کنید:

بعد از اولویت بندی کارها به قول برایان تریسی در کتاب “قورباغه را بخور” باید ابتدای روز که انرژی داریم بزرگترین قورباغه روزمان را بخوریم یعنی کاری که اولویت بیشتری دارد.

 

تکنیک ششم:
به خودتان تعهد بدهید

بر روی برگه ای بنویسید:

“اینجانب …………… به خودم قول میدهم که فلان کار را تا تاریخ فلان به اتمام برسانم.”

و تمام تلاشتان را بکنید که به تعهدتان پایبند باشید و کار را به اتمام برسانید.

 

سخن پایانی

با به کار گیری راهکار هایی که برای شما بیان کردم به راحتی می توانید اهمال کاری را از زندگیتان بیرون کنید به شرط اینکه صبور باشید و راهکار ها را عملی کنید. و دوست دارم که همین حالا در نظرات همین صفحه به جهان اعلام کنی که از امروز می خواهی با اهمالکاری مقابله کنی و این دشمن آرزو هایت را از زندگی ات بیرون می کنی.


قسمت قبل


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

قانون جذب چیست و چطور استفاده کنیم تا نتیجه بگیریم؟ (۳) ارتباط ذهن، جسم و روح

شما همیشه این جمله را از دهان مردم می‌شنوید: « من خیلی گرفتارم. من برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *